Bookrage Rewers

Bookrage Rewers to nowa i zarazem ciekawa formuła sprzedaży cennych książek. Wprowadza ona dreszczyk emocji poprzez odpowiednie potęgowanie świadomości uciekającego czasu. Otóż polega to na tym, że pierwsze pakiety sprzedawane są po najniższej cenie. Wraz ze wzrostem sprzedanych pakietów – cena rośnie. Czyli im szybszy będziesz przy zakupie, tym mniej zapłacisz!

Czy warto? Ja nie mam wątpliwości! W tej edycji (w Bookrage Rewers bawimy się po raz drugi) mamy aż sześć wspaniałych książek literatury europejskiej. Dla mnie nieznane książki, jednak bardzo wysoko oceniane na LC (linki po nazwami). Nawet opis tych książek, mnie osobiście, bardzo zachęcił. Ja zakupiłem pakiet za 40 PLN (ale ta cena należy już z pewnością do przeszłości) plus koszty wysyłki. Koszty wysyłki nie są jednak widoczne, więc śpieszę z informacją, której mi się nie udało wypatrzeć: 15 PLN.

Zakup pakietu książek jest jednak tylko teoretyczny. W gruncie rzeczy dokonujemy jedynie wstępnej rezerwacji. Książki otrzymamy tylko wtedy, gdy wszystkie pakiety zostaną sprzedane. W przypadku, gdy nie dojdzie do sprzedaży, pieniążki otrzymujemy z powrotem.

W Polsce jest to zupełnie nowa forma zabawy. Pierwsza edycja zakończyła się powodzeniem. W świecie jest to ponoć bardzo znana formuła. Miejmy więc nadzieję, że i na naszej ziemi sprawdzi się doskonale.

A oto zestaw książek w pakiecie Bookrage Rewers:

  • Bellevue – Ivana Dobrakova (Słowacja)
    • To miały być niezapomniane wakacje w Marsylii. Ucieczka od słowackiej nudy. Wolontariat w ośrodku dla niepełnosprawnych, międzynarodowe towarzystwo i popołudnia spędzane na plaży. Tymczasem ciągła konfrontacja z chorobą, bólem i brakiem fizycznej sprawności powoduje, że dla Blanki pobyt w ośrodku Bellevue przemienia się w koszmar. Nieakceptująca swojej cielesności Blanka popada w obsesje, że jej własne ciało kiedyś ja przechytrzy, a ona skończy jak jej podopieczni: bezradna i zdana na innych.
      Pobyt w Bellevue zmusza do przemyślenia rządzących nami stereotypów związanych z choroba i cielesnością. Stopniowo popadająca w obłęd Blanka przypomina bohaterkę Szklanego klosza Sylvii Plath. Jak poradzi sobie z choroba i strachem przed cierpieniem i przed… sama sobą?
      Ivana Dobrakovová podejmuje tematy tabu z prostota i wyczuciem. Książka została nominowana do nagrody Anasoft Litera 2011 i uhonorowana nagroda dziennika „Pravda” w plebiscycie na najlepszą książkę 2010 roku.
  • Czy Jest Ktoś, Kto Cię Kocha? – Kalin Terzijski (Bułgaria)
    • Outsiderzy, alkoholicy, wyłudzacze, kolekcjonerzy cudzych żyć, nieznośni sąsiedzi, niespełnieni kochankowie – to właśnie oni zaludniają rzeczywistość Kalina Terzijskiego. Obyczajowy obrazek sąsiaduje tu z przełamanym przekorną puentą symbolizmem, przed melancholią i powagą życia chronią zaś ironia i zgryźliwy humor.
      Bohaterowie „Czy jest ktoś, kto cię kocha” przypominają nas samych tak bardzo, że być może lektura jest tylko złudzeniem i to my sami odgrywamy w opowiadaniach sofijskiego pisarza główne role. Bo przecież „nie radzimy sobie szczególnie dobrze” i do złudzenia przypominamy Antona K., który mógłby bez trudu zamienić się miejscami z Kafkowskim Józefem, gdyby tylko sławniejszego K(olegę) wzięły w obroty i przemieliły tryby codzienności. Ale jest u Terzijskiego tęsknota za miłością, jej fizyczna wręcz potrzeba, która nawet w chwilach cynizmu przebija na wierzch i przynosi nadzieję.
  • Kronika Pewnego Miasta – Pandelis Prevalakis (Grecja)
    • Gdy Pandelis Prevelakis opuszcza Rethimno, nie przypuszcza, że to kreteńskie miasteczko, zacznie wkrótce chylić się ku upadkowi. Wracając po kilku latach w rodzinne strony okazuje się, że czas dawnej świetności minął bezpowrotnie. Miejsce, które autor znał jako młodzieniec, istnieje już tylko w jego pamięci.
      Dzięki wspomnieniom miasto odżywa i pojawia się w pełni swego blasku. Prevelakis buduje obraz miasta za pomocą anegdot przeplatanych obrazami, wspomnieniami i zapachami. Bardziej niż faktyczną kronikę, jego opowieść przypomina miłosną elegię, w której z gorzką melancholią i nostalgią przywołuje obrazy minionego piękna.
      Liryczną opowieść Prevelakisa o Rethimno dopełniają dwa obrazy – miasteczka w latach 70., które opisuje Janusz Strasburger, tłumacz „Kroniki pewnego miasta” oraz współczesne, widziane oczyma Bartosza Barszczewskiego, autora posłowia. Wbrew obawom Prevelakisa nie jest to jednak miejsce ani puste, ani stracone. Rethimno nie tylko nie zniknęło z map świata, ale cieszy się każdym nowym dniem.
  • Bliskość – Marin Malaicu-Hondrari (Rumunia)
    • Bliskość to splatające się z wolna losy kilku postaci, ich głosy, relacje ułożone niechronologicznie, przeplatające się, nawiązujące do siebie, przedstawione ze sporego czasowego dystansu, co nadaje powieści nieco melancholijny klimat. Całość ma w sobie jakieś ryzyko, element przygody, pewną czułość. Bliskość to między innymi Andaluzja, mało snu, dużo dymu, budki telefoniczne, samochody, statki, latino jazz i poezja, dużo poezji, dużo literatury. To właściwie książka o literaturze, jej oddziaływaniu.
  • Cisza w Pradze – Jarosłav Rudis (Czechy)
    • Muzyka jest ucieczką, bywa atakiem albo oddechem – mówią bohaterowie Ciszy w Pradze. To również bicie serca w rytmie techno, tło dla seksu, podróży, rozmów i rozstań. Nie ma absolutnej ciszy – powtarzają niezależnie od siebie Petr, Vanda, Hana i Vladimír – zawsze coś gdzieś słychać. To przeszkadza, odrywa nas od samych siebie i dlatego Vladimír nosi przy sobie ostre nożyczki: jest gotów podarować innym szansę na wolność.
      Hana odkrywa zmysłowość i zmienia szpilki na rozdeptane trampki. Zza szyb kabiny motorniczego Petr ogląda dziewczyny, złodziei i śmierdzącą Pragę: miasto-muzeum w stanie rozkładu. Vanda po raz pierwszy smakuje gorycz rozczarowania, maskuje żal tatuażem, działką białego proszku i szybkim seksem. Na ekranach telewizorów rozgrywa się wojna, bez jednego krzyku, zupełnie niema.
      Jaroslav Rudiš gra na wielu emocjach, z niezwykłą wrażliwością odkrywa świat, który uznajemy za własny: szybki, hałaśliwy, pełen jazgotu i pusty zarazem. Co delikatnego w nas pozostało?
  • Gombrowicz. Loading – Grzegorz Jankowicz (Polska)
    • Gdzie dziś, w świecie nowoczesnych technologii i nowych aparatów władzy, przebiega granica między intymnością a tym, co społeczne? W jaki sposób odnosimy się do własnego i cudzego życia? Jak je pokazujemy i jak o nim mówimy? Czego o formie życia uczy nas Gombrowicz?
      Kairos. Gombrowicz rozkodowany. Uwaga, ten tekst to pułapka. Wygląda, jak kolejna rozprawa tłumacząca, dlaczego Gombrowicz paradygmatycznym pisarzem był. W istocie to labirynt wciągający do inicjacyjnej podróży, której celem jest indywiduacja zwieńczona odsłonięciem nowej podmiotowości. Czy powstały na gruzach nowoczesności podmiot wznieci bunt przeciwko Kronosowi?
      Nie ma odpowiedzi, Autor kończy swój znakomity esej pytaniami. Bo kto wie, gdzie upadnie strzała, którą w chwili nieuwagi Kronosa wypuścił Kairos?

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.


3 thoughts on “Bookrage Rewers

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s